7 april 2023

Cliënten vol lof over de Wijkverpleging

Directeur Wim Faber is meer dan tevreden. Uit onderzoek blijkt dat cliënten onze wijkverpleging gemiddeld beoordelen met het rapportcijfer 9.0

Wim Faber is een trotse directeur: “elke dag staan onze medewerkers met zorg en aandacht voor onze cliënten klaar. Ondanks de personeelskrapte en de hoge werkdruk. Ik vind dat echt geweldig.”  

Thuiszorg Het Friese Land onderzoekt elk jaar of cliënten tevreden zijn en hoe zij de zorg ervaren die zij bij ons krijgen. Onderzoeksbureau ZorgfocuZ voerde dit onderzoek in het najaar van 2022 opnieuw voor ons uit. De uitkomsten van het onderzoek waren nog beter dan verwacht.

Hulde aan de medewerkers
Wim Faber wijst hiervoor trots naar de medewerkers. “Zij verdienen alle eer. Onze cliënten zijn tevreden en vol lof. Iedereen doet z’n uiterste best en werkt keihard  om de beste zorg te bieden. Ondanks de personeelstekorten en de krappe bezetting in sommige van onze teams.”

PREM
ZorgfocuZ voerde het onderzoek uit aan de hand van een vaste vragenlijst, de zogenoemde Patient Reported Experience Measure (PREM). Deze lijst werd naar 435 cliënten gestuurd, verspreid over ons hele werkgebied. In totaal vulden 165 cliënten, 38 procent, de vragenlijst in en stuurden ‘m terug. Alle zorgaanbieders die in Nederland wijkverpleging bieden, voeren de PREM jaarlijks uit. De deelnemende organisaties delen hun onderzoeksresultaten verplicht met de rijksoverheid.

Onderzoeksresultaten PREM
De PREM is een vragenlijst die bestaat uit negen ervaringsvragen, twee aanbevelingsvragen, twee open vragen en een aantal achtergrondvragen. Cliënten beantwoordden de ervaringsvragen met een rapportcijfer op een schaal van 1 tot en met 10.

Het leverde een prachtig rapport op, met een 9,0 als gemiddelde cijfer voor de zorg van Thuiszorg Het Friese Land. De inzet en de hulp van vaste zorgverleners beloonden cliënten dit jaar met een 8.6.

Een mooie stijging ten opzichte van 2021; toen was het resultaat 8,3.
 

Cliëntenraad
Om zo goed mogelijk bij cliënten aan te sluiten, werd ook de Cliëntenraad van Thuiszorg Het Friese Land betrokken bij de voorbereiding van het onderzoek. Op hun verzoek werd ook de volgende stelling voorgelegd aan cliënten:

  • Ik merk dat er een personeelstekort heerst bij Thuiszorg Het Friese Land.

42% van de cliënten gaf aan de personeelskrapte te bemerken (33% mee eens, 9% helemaal mee eens). Van de overige cliënten was 12% het helemaal niet mee eens met de stelling en 17% was het er niet mee eens, maar iets minder uitgesproken. Ruim een kwart van de ondervraagden (28%) reageerde neutraal op de stelling. Thuiszorg Het Friese Land besteedt overigens al langere tijd aandacht aan het verbeteren van dit aandachtspunt.  

Daarnaast beloonden onze cliënten vooral de concrete ‘zorgonderwerpen’, met fraaie rapportcijfers van een 8,4 of hoger. Denk bijvoorbeeld aan deskundigheid en het leveren van zorg die past bij de manier van leven.

Resultaten overzicht
De belangrijkste PREM uitkomsten werden samengevat in de THFL PREM Wijkverpleging 2022 Factsheet. Deze Factsheet laat alleen de verplichte PREM vragen zien.

Bekijk de uitkomsten in één oogopslag:

Zorg bij u in de buurt

Lukt het u niet meer om alles zelf te doen, dan is Thuiszorg Het Friese Land er voor u. Dag en nacht. We komen overal in Noord- en Midden-Friesland. Ook als u afgelegen woont.

Ik zoek zorg in